Krátké pojednání o nepovinné praxi

Není tajemstvím, že spíše než mluvící pacienti mě více zajímají tací, které vidím vypsané na žádance a v mikroskopu nebo na stole (Tudíž se všichni předchozí větě za tři roky a čtyři měsíce srdečně zasmějeme, protože BezKofeinu nastoupí na gynekologii #životvp__i). V následujícím textu, původním názvem "Zápisky z mrtvého domu", se s vámi podělím o řadu tipů a podnětů z praxe, které v reálu nevyužijete.

Tip #1: Jak si praxi vůbec zajistit.

- Emailová konverzace: "Dobrý den, ráda bych se Vás touto cestou zeptala, zda by bylo možné absolvovat na Vašem oddělení nepovinnou lékařskou praxi. Jsem studentkou xyx, v xyx.ročníku se zájmem o xyx obor (Pozn.autorky: To už přeci všichni ví). Děkuji za odpověď, s pozdravem xyx."
- Kladná odpověď.
- Telefonní hovor s kanceláří nemocnice: "Dobrý den, jsem studentkou xyx, domluvila jsem se na oddělení xyx ohledně lékařské praxe. Potřebovala bych s vámi vyřídit smlouvu o praxi. Mohla bych během týdne zajít, prosím?" - "To si ale budete muset dojít na studijní, kde vám vystaví rámcovou smlouvu mezi vaší fakultou a nemocnicí. Přijďte kdyžtak v pátek, smlouvu vám podepíšu."
- Tisk všeobecné smlouvy o praxi mezi nemocnicí a fakultou.
- Studijní oddělení: "Dobrý den, nesu smlouvu o praxi, potřebovala bych ji od vás potvrdit." - "Jo, on ji musí podepsat pan děkan, vyhovovalo by vám, kdybychom smlouvu zaslali přímo do nemocnice?" - "Vyhovovalo."
- O pět minut později stojím na zastávce u Práce a jdu na Americkou. Zvoní mi telefon: "Dobrý den, tady xyx ze Studijního oddělení. Dívala jsem se na vaši smlouvu o praxi. Moc jsem nepochopila, co po nás vlastně chcete." - "No, jedná se o nepovinnou praxi mimo sylabus, v kanceláři nemocnice mě odkázali na studijní, jelikož se prý jedná o rámcovou smlouvu mezi fakultou a nemocnicí." - "Aha. Ale to asi ne. Fakulta za nepovinné praxe nezodpovídá. To budete muset zkusit jinak. Mám tu původní smlouvu skartovat, nebo se pro ni ještě stavíte?" - "Zlikvidujte to."
- "Dobrý den, u telefonu xyx. Volám ohledně podepsání smlouvy na nepovinnou praxi. Měla jsem dneska přijít, ale nedorazím, protože na studijním oddělení mi řekly, že s takovým typem praxe nemá fakulta nic společného. Nenapadá vás nějaké řešení?" - "Tak to už jedině zkuste zavolat na právní oddělení."
- Emailová komunikace s nemocničním právníkem. 
- Podepsání individuální smlouvy.

Od prvního emailu až po nástup na praxi trvala celá šaráda plný měsíc a půl, během níž jsem provolala dobré tři stovky ("Tak si zařid paušál!" - "Tak to ani náhodou!"). To kolikrát člověk neví, jestli je dement on, nebo zbytek planety. (Jasně, že jsem dement já. Mohla jsem si zjistit podrobnosti smlouvy v předstihu. Ale to bych pak neměla co napsat do článku.)


Tip #2: Jak vyvolat dojem

"Už jste definitivně rozhodnutá dělat xyx obor?" - "Definitivně ne, ale ráda bych šla tímhle směrem." - "Vidíte, já bych to do vás vůbec neřekla." - Co prosím? - "Působíte fakt sympaticky, jak se usmíváte. Že když vejdete do dveří, tak ten pacient už musí být napůl vyléčený, jak z vás vyzařuje taková pohoda." Naposledy mi něco podobného řekla pacientka s lexaurinem v žilách, když jela na ortopedickou operaci. 
Nikdy se neusmívám (resp. to neumím. Když už se snažím vyvolat v obličeji mimiku, odpovídá výsledek zhruba tvárnosti faciálních svalů Jimma Carryeho.):

"Tohle si přece s úsměvem nikdo splést nemůže."


Tip #3 A jak ho zase ztratit

Ze všech zaměstnanců nejvíce obdivuji a zároveň lituji mladého lékaře, kterému jsem nechtěně zůstala na krku.
"Tak tu patologii vidíte už tady z boku, ne?" Následuje mé nechápavé rozhlížení se po místnosti a hledání diagnosy ve stínění zářivek, v okenní roletě, na čele lékaře. Nenapadlo mě koukat dolů na pacientku.
"Tu zprávu si nečtěte a koukněte se na mozek. Co byste o něm řekla?" "Hm, má asi zmenšený ty gyry, s dilatací sulků." - "No, frontální atrofie."
"Jak je možný, že u alkoholiků dochází k tvorbě edému?" Tady jsem se výjimečně chytala. Po překotném vysvětlení hypalbuminémii a přechodu tekutin do intersticia, odvětil: "No, vidíte, že to umíte."
"A co vidíte v mikroskopu za tkáň?"  Následuje má oblíbená trojice z pořadu Volejte věštci: "Slezinu? Pankreas? Lymfatickou uzlinu?"  Většinou se netrefím. Což se u věštění z křišťálové koule asi ani nečeká, ale u mikroskopu je to trochu problém.
"V jakém povodí vznikají jícnové varixy?" Matně si vzpomínám, že něco takového bylo dokonce v testových otázkách ze speciální anatomie. Vena cava inferior? Azygos? Hemiazygos? - "No, já to nevím, to musíte poučit vy mě." Jak asi, ne?

Montování skel. Příprava barvící řady. Zapisování do knihy. A závěrem přátelské upozornění, že o některých praxích se na veřejnosti prostě nemluví. (Protože to vyvolává hromadné pohoršení. Mou vlastní blbostí.)

Tip #4: Jak by řekl Jenommedik

Moudrost, již si bez dovolení přebírám a doplňuji o vlastní poznatky: Zatím nikde jsem se nenaučila tolik, jako na dobrovolné praxi.  Aktivita mimo povinné sylaby, dojednána v mém případě zcela bez konexí, užírající času (který jsem mohla strávit nad učením), mého sebevědomí (protože doktor z vás dokáže udělat pitomce během třiceti vteřin, a to zcela oprávněně), a bonusově zadarmo.  
vlastního rozhodnutí jsem trávila pátky budíkem v 5:30, abych byla na oddělení v 7:00, otravovala jsem lékaře, dusila laborantky svou nepřiměřenou ochotou se vším pomoct (přeneseno do etického žargonu: Blbě pomoct), a především jsem chodila v bílém (bíla mi nesluší, vypadám v ní jako panda navlečená do pohřebního rubáše. A taky je na bílé vše vidět.  #cernoudonemocnicazdarma)

Čili závěrem bych ráda po vzoru Jenommedika kázala: Čím dříve si najdete okruh oborů, který by vás bavil, a čím dříve se začnete v dané problematice orientovat, tím lépe pro vás. Prostě budete napřed. Jako kdybyste spouštěli Microsoft Edge a Chrome. Doufaje, že Windows nenainstaluje superrychlé aktualizace.

" jsem si vždycky stál za - svým oborem- , a stát budu. Ale během stáže na interně jsem byl dost nalomený." - mladý z praxe. Tohle mi vmeťte do tváře, prosím.

Původně tu měla být fotografie hepatocelulárního carcinomu, ale to bych asi porušila všechna autorská opatření, která porušit jdou. Čiže tím, že opublikuji vlastní fotografie, nedopouštím se vesměs žádného prohřešku, přikládám jednu momentku (kterou jsem vyrovnávala přibližně pět minut za lehkého deště). Tradičně nesouvisející fotografie s předchozím textem, ale pro spiritualisty: 
"Stále máš ještě čas změnit cestu, po které ses vydal." 
Zlaté motto studentů medicíny a lékařů na interně.


Edit 28.5.2017: Nastal čas, abych propadla další sociální síti. Čili aktuálně si mě můžete vystalkovat nejen na blogspotu, ale také na ask.fm, pod touto adresou: https://ask.fm/BezKofeinu

6 komentářů :

Komentáře : Nehodí se komentář pod článek, ani nikam jinam na blog? Napiš na ask.fm/BezKofeinu

  1. Anonymní5/29/2017

    Myslím, že to, co chceš dělat, tady už všichni vědí skoro od začátku. Takže žádný překvapení. A na jenommedika radši moc nedej. Z jeho přístupu je jasný, proč jsou chirurgové takoví omezení kreténi.

    OdpovědětVymazat
  2. Omezení kreténi? Proč to takhle paušalizovat? Určitě nejsou všichni skvělí a sympaťáci, ale to platí o každé skupině lidí. O anonymech dokonce platí, že je jich sympatických minimum.
    a jinak, moc hezký článek :-) Je to vážně obdivuhodné!

    OdpovědětVymazat
  3. Kdyby alespoň anonymové dali pod komentář nějaké iniciály, nebo si vymysleli přezdívku (kupříkadu Růžový sloník, nebo něco podobného) :D. Jaký jenommedik je (a jací jsou chirurgové obecně), nechť posoudí znalejší, já soudím dle prezentace na blogu, a nijak omezené mi to nepřijde. Medičko, děkuji. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní6/06/2017

    Ahoj, mohl by sem někdo napsat pro (potenciální) budoucí prváky nějaké základní informace o Zubním lékařství na LfP? Něco lze vyčíst na stránkách LfP, ale osobní zkušenost je nade vše. Mě konkrétně zajímá: rozvrh (čas ve škole/čas samostatné přípravy, chodit/nechodit na přednášky), předměty (obávané – anatomie?, vyhazovací, jazyky), život v Plzni, praxe v posledních dvou letech studia (na SISu UK vypadá rozvrh pro 5. ročník jako jedna přednáška týdně, jinak cvičení – to je praxe?), nárok na normální život vedle školy (volnočasové aktivity)… Prohledala jsem na internetu už leccos, ale většinou jsou to hodně kusé informace. Díky za každou odpověď! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli není nějaké základní info na blogu http://ladygingiva.blogspot.cz, pak nevím, kde jinde to hledat. Ale když se mi podaří přesvědčit zubařské spolužáky, aby něco sepsali, zkusila bych nějaký sumární článek hodit na blog.

      Vymazat
    2. Anonymní6/06/2017

      Děkuju :)

      Vymazat

čtou mě